Rozpočítadla

Další věc, která neodmyslitelně patří do našich každodenních školkových záležitostí jsou rozpočítadla. Vypadají nenápadně…

Ale!

My si teď a tady řekneme, proč jsou mocnými nástroji pro rozvoj dětí v předškolním věku!

My v Sedmikvětu, se rozpočítáváme před každou svačinou a každým obědem. Kvůli svíčkovému rituálu. 

Rozpočítávadlo v tu chvíli slouží jako spravedlivý nástroj k tomu, abychom z našich řad vybrali jednoho, který bude tenktokrát svíčku zapalovat. Svíčka je naším rituálem před jídlem, chvilkou, kdy se zklidníme a zasoustředíme na to, co se děje okolo. :))

Při zapálené svíčce si pak ráno říkáme vítací básničku a před obědem zase takové naše poděkování přírodě za jídlo, které díky ní máme. Jsou to naše pevné body v plynutí času. Naše rituály.

V Sedmikvětu tedy používáme rozpočítavadla na denní bázi. A máme k tomu opravdu hodně důvodů! Tyto malé a legrační říkanky, které děti tak rády opakují, nejsou jen hrou. Pojďme se podívat, jaké poklady skrývají!

Rozpočítadla: Skvělí pomocníci na cestě k rozvoji dětí

Řeč a paměť

Rozpočítadla pomáhají dětem rozvíjet jazykové schopnosti. Když si je opakují, trénují si výslovnost, přednes a zpevňují svou slovní zásobu. Každé "Ententyky" je malým krokem k tomu, aby zlepšovaly svou paměť, která se rozvíjí hlavně čím? OPAKOVÁNÍM! ;)

Rytmus a hudebnost

Věděli jste, že rozpočítadla mají svůj rytmus? Ten se dětem snadno pamatuje a pomáhá jim rozvíjet hudební cítění. Rytmus a melodie se stávají součástí jejich hry a učení. A co je na tom nejlepší? Rytmické opakování podporuje nejen jazyk, ale i základní matematické dovednosti.

Předmatematické gramotnost

Rozpočítadla hrají klíčovou roli v rozvoji předmatematických představ. To je moc zajímavá a důležitá disciplína předškolního vzdělávání, ale o tom (podrobněji) zase jindy! Teď si pojďme jenom říct, že předmatematické představy do VELKÉ míry formují to, jak budeme v pozdějších školních a životních letech vnímat a rozumět, milovat nebo nesnášet matiku jako takovou. 

Říkadla děti seznamují s:

  1. Počítáním a čísly: Rozpočítadla přirozeně integrují počítání, což je základní dovednost. Děti se učí, jak rozpoznávat a používat čísla v kontextu hry, což je pro ně přirozené a zábavné.

  2. Porozuměním množství: Když si děti hrají a rozpočítávají, začínají si uvědomovat vztahy mezi čísly a množstvím. Učí se například, že „dva“ znamená víc než „jedno“, což je základní koncept pro další učení v matematice.

  3. Vytvářením vzorů: Rozpočítadla často obsahují opakující se struktury, což děti učí rozpoznávat a vytvářet vzory. Vnímají také směr a posloupnost. Tato dovednost je základním kamenem pro pozdější porozumění matematickým konceptům, jako jsou řady a sekvence.

  4. Základním měřením a porovnáváním: V některých hrách se děti učí porovnávat různé množství, což podporuje jejich schopnost chápat koncepty větší a menší. Tyto dovednosti jsou zásadní pro porozumění matematice.

Spolupráce a přátelství

Když se děti scházejí, aby si rozpočítadla říkaly, učí se spolupracovat a vzájemně si naslouchat. Tyto interakce posilují jejich sociální dovednosti, jako je trpělivost a respekt. V naší školce věříme, že právě takové zkušenosti formují základ pro budoucí přátelství. 

Spravedlivost, pravidla a seberegulace

Rozpočítadla jim pomáhají chápat, jak fungují pravidla, a to nejen v matematice, ale i v životě. Učí nás, co je to pořadí a jak funguje střídání. Rozpočítadla jsou spravedlivý, objektivní a neúplatný způsob, takže díky němu trénujeme seberegulaci a ono to vážně funguje! Takže: ikdyž chce zapalovat svíčku opravdu každej, díky rozpočítadlům se obejdeme bez velkejch emočních výlevů a úplně v pohodě to ustojíme, což je super!

Bezpečný prostor pro objevování

Díky opakovanému používání rozpočítadel si děti vytvářejí pocit jistoty a bezpečí. Rituály a opakující se činnosti jsou pro ně důležité, a tak se mohou soustředit na objevování nových dovedností a znalostí.


NAŠE ROZPOČÍTADLA:

Některá jsou světoznámá a některá patří do naší tvorby, tedy do tvorby dětí, které se nechaly inspirovat a daly svojí fantazii zelenou! Vznikly tak nové, neotřelé a zábavné kombinace!:) Tady je od nás máte k dispozici!:)

  • Čáp ztratil čepičku, měla barvu barvičku?

  • Had leze z díry, vystrkuje kníry, bába se ho lekla, na kolena klekla, jen se bábo nelekej, na kolena neklekej!

  • Šla si Lůca do lékárny, co tam asi koupila? To nám povíš právě TY! (ten vyjmenuje jména a na koho vyjde poslední slabika, zapaluje svíčku.)

  • Šly tři krávy do cukrárny, co si daly k večeři? To nám povíš právě TY!

  • Šly tři opice, do porodnice, do jakého patra šly, to nám povíš právě TY!

  • Plave krokouš ve Vltavě, koho asi sežere? To nám povíš právě TY!

  • Ententyky, dva špalíky, čert vyletěl z eletriky. Bez klobouku, bos, natloukl si nos. Boule byla veliká, jako celá Afrika.

  • Černá Máry, skoč do jámy! - Kdo tam je? Čert tam je! Co tam dělá? Kaši vaří! Čím ji mastí? Kolomastí! Čím ji jí? Lopatou! Má palici chlupatou!

  • Enyky benyky kliky be, abr fabr domine!

  • APACUKA: “Apacuka, funde muka, funde káve káve cuka, hop - cuk - funde muk - funde káve káve cuk!”

Závěr: Radostné učení s rozpočítadly

Rozpočítadla jsou nádherným způsobem, jak dětem pomoci při rozvoji jazykových a matematických dovedností. Učení se stává radostí a hrou, a to je to, co dělá naše společné chvíle cennými. Tak příště, když si s dětmi zazpíváte nebo si pohrajete s počítáním, vzpomeňte si na to, že díky tomu máte fakt dobrý rodičovský trumfy v rukávu!


Previous
Previous

Financování státních vs. soukromých školek?

Next
Next

Adaptace