Rozpočítadla
Další věc, která neodmyslitelně patří do našich každodenních školkových záležitostí jsou rozpočítadla. Vypadají nenápadně…
Ale!
My si teď a tady řekneme, proč jsou mocnými nástroji pro rozvoj dětí v předškolním věku!
My v Sedmikvětu, se rozpočítáváme před každou svačinou a každým obědem. Kvůli svíčkovému rituálu.
Rozpočítávadlo v tu chvíli slouží jako spravedlivý nástroj k tomu, abychom z našich řad vybrali jednoho, který bude tenktokrát svíčku zapalovat. Svíčka je naším rituálem před jídlem, chvilkou, kdy se zklidníme a zasoustředíme na to, co se děje okolo. :))
Při zapálené svíčce si pak ráno říkáme vítací básničku a před obědem zase takové naše poděkování přírodě za jídlo, které díky ní máme. Jsou to naše pevné body v plynutí času. Naše rituály.
V Sedmikvětu tedy používáme rozpočítavadla na denní bázi. A máme k tomu opravdu hodně důvodů! Tyto malé a legrační říkanky, které děti tak rády opakují, nejsou jen hrou. Pojďme se podívat, jaké poklady skrývají!
Rozpočítadla: Skvělí pomocníci na cestě k rozvoji dětí
Řeč a paměť
Rozpočítadla pomáhají dětem rozvíjet jazykové schopnosti. Když si je opakují, trénují si výslovnost, přednes a zpevňují svou slovní zásobu. Každé "Ententyky" je malým krokem k tomu, aby zlepšovaly svou paměť, která se rozvíjí hlavně čím? OPAKOVÁNÍM! ;)
Rytmus a hudebnost
Věděli jste, že rozpočítadla mají svůj rytmus? Ten se dětem snadno pamatuje a pomáhá jim rozvíjet hudební cítění. Rytmus a melodie se stávají součástí jejich hry a učení. A co je na tom nejlepší? Rytmické opakování podporuje nejen jazyk, ale i základní matematické dovednosti.
Předmatematické gramotnost
Rozpočítadla hrají klíčovou roli v rozvoji předmatematických představ. To je moc zajímavá a důležitá disciplína předškolního vzdělávání, ale o tom (podrobněji) zase jindy! Teď si pojďme jenom říct, že předmatematické představy do VELKÉ míry formují to, jak budeme v pozdějších školních a životních letech vnímat a rozumět, milovat nebo nesnášet matiku jako takovou.
Říkadla děti seznamují s:
Počítáním a čísly: Rozpočítadla přirozeně integrují počítání, což je základní dovednost. Děti se učí, jak rozpoznávat a používat čísla v kontextu hry, což je pro ně přirozené a zábavné.
Porozuměním množství: Když si děti hrají a rozpočítávají, začínají si uvědomovat vztahy mezi čísly a množstvím. Učí se například, že „dva“ znamená víc než „jedno“, což je základní koncept pro další učení v matematice.
Vytvářením vzorů: Rozpočítadla často obsahují opakující se struktury, což děti učí rozpoznávat a vytvářet vzory. Vnímají také směr a posloupnost. Tato dovednost je základním kamenem pro pozdější porozumění matematickým konceptům, jako jsou řady a sekvence.
Základním měřením a porovnáváním: V některých hrách se děti učí porovnávat různé množství, což podporuje jejich schopnost chápat koncepty větší a menší. Tyto dovednosti jsou zásadní pro porozumění matematice.
Spolupráce a přátelství
Když se děti scházejí, aby si rozpočítadla říkaly, učí se spolupracovat a vzájemně si naslouchat. Tyto interakce posilují jejich sociální dovednosti, jako je trpělivost a respekt. V naší školce věříme, že právě takové zkušenosti formují základ pro budoucí přátelství.
Spravedlivost, pravidla a seberegulace
Rozpočítadla jim pomáhají chápat, jak fungují pravidla, a to nejen v matematice, ale i v životě. Učí nás, co je to pořadí a jak funguje střídání. Rozpočítadla jsou spravedlivý, objektivní a neúplatný způsob, takže díky němu trénujeme seberegulaci a ono to vážně funguje! Takže: ikdyž chce zapalovat svíčku opravdu každej, díky rozpočítadlům se obejdeme bez velkejch emočních výlevů a úplně v pohodě to ustojíme, což je super!
Bezpečný prostor pro objevování
Díky opakovanému používání rozpočítadel si děti vytvářejí pocit jistoty a bezpečí. Rituály a opakující se činnosti jsou pro ně důležité, a tak se mohou soustředit na objevování nových dovedností a znalostí.
NAŠE ROZPOČÍTADLA:
Některá jsou světoznámá a některá patří do naší tvorby, tedy do tvorby dětí, které se nechaly inspirovat a daly svojí fantazii zelenou! Vznikly tak nové, neotřelé a zábavné kombinace!:) Tady je od nás máte k dispozici!:)
Čáp ztratil čepičku, měla barvu barvičku?
Had leze z díry, vystrkuje kníry, bába se ho lekla, na kolena klekla, jen se bábo nelekej, na kolena neklekej!
Šla si Lůca do lékárny, co tam asi koupila? To nám povíš právě TY! (ten vyjmenuje jména a na koho vyjde poslední slabika, zapaluje svíčku.)
Šly tři krávy do cukrárny, co si daly k večeři? To nám povíš právě TY!
Šly tři opice, do porodnice, do jakého patra šly, to nám povíš právě TY!
Plave krokouš ve Vltavě, koho asi sežere? To nám povíš právě TY!
Ententyky, dva špalíky, čert vyletěl z eletriky. Bez klobouku, bos, natloukl si nos. Boule byla veliká, jako celá Afrika.
Černá Máry, skoč do jámy! - Kdo tam je? Čert tam je! Co tam dělá? Kaši vaří! Čím ji mastí? Kolomastí! Čím ji jí? Lopatou! Má palici chlupatou!
Enyky benyky kliky be, abr fabr domine!
APACUKA: “Apacuka, funde muka, funde káve káve cuka, hop - cuk - funde muk - funde káve káve cuk!”
Závěr: Radostné učení s rozpočítadly
Rozpočítadla jsou nádherným způsobem, jak dětem pomoci při rozvoji jazykových a matematických dovedností. Učení se stává radostí a hrou, a to je to, co dělá naše společné chvíle cennými. Tak příště, když si s dětmi zazpíváte nebo si pohrajete s počítáním, vzpomeňte si na to, že díky tomu máte fakt dobrý rodičovský trumfy v rukávu!